R.Vachet, Revolution Nationale

R.Vachet

R.Vachet
“Révolution nationale :
Famille, Travail, Patrie”
1940-42.
Lithographie-affiche.

Sciences Po is renowned for its “exposés”, which are essentially presentations on a subject and are often a large part of your grade. They have to be extremely well prepared, and the teacher often asks for a “plan” to organize your exposé. When I first came to SciencesPo this was one of the aspects that I was most afraid of, especially since most of my exposés were going to be in French, not English (because for my classes in English, we mostly just write long essays). After one semester, I feel a lot more confident in my ability to speak knowingly about a subject in French to a large group of peers, not only has it greatly improved my French but my overall self-confidence as well.

One of my favorite exposés was for one of my “less-serious” classes: Art et Pouvoir. It was a 20 minute long presentation of R.Vachet poster, “Revolution Nationale”, made during a Vichy France as a form of Vichy propaganda. It proved to be pretty difficult to find information on the subject, so I decided to share the plan I made for the class; who knows? It might actually help another student if they’re looking for information on the subject. If they are, I would recommend going to la “Biblioteque Forney”, next to the Marais (closest metro, Pont Marie, on line 7). They are an Art History only library, a magical place for anyone interested in art. They had countless interesting books on Vichy and Nazi propaganda. You will need to bring an ID, and a photo (so that they can make you a library card). In addition, it’s a beautiful library to study in! Here is a link to their website for further information: http://equipement.paris.fr/bibliotheque-forney-18

Plan:

Problématique: Comment est-ce que la rhétorique politique de l’idéologie de Vichy était traduite visuellement ?

Idéologie de la France: “Liberté, Egalité, Fraternité” est remplacée par “Travail, Famille, Patrie”.

Partie I: Analysant l’oeuvre de propagande

R.Vachet: Un artiste très mal connu de son époque du fait de sa collaboration avec Vichy.
Sujet: thèmes d’idéologie antisémite et autoritaire. La structuration d’une société société décadente à une société autoritaire supérieure. Idée d’un art nationaliste.
Composition: simple, géométrique, facile à comprendre, utilisation de symboles bien connus, et utilisation des mots dans l’oeuvre.
Technique et Perspective: Contraste de non-stable vs. stable, ordre vs désordre.
Couleurs: palette très simple. R.Vachet utilise bleu, jaune, rouge, blanc, et gris. thème de simplicité du commun de la propagande.
R.Vachet utilise une série de symboles clairs dans sa lithographie, comme l’étoile de David et le drapeau français.

Partie II: Le Contexte de l’oeuvre

La maison à gauche, c’est la France enjuivée, menacée par le capitalisme et le bolchevisme internationalistes, qui détruisent les valeurs saines et nationales.

Art du Troisième Reich: Produit en Allemagne Nazi entre 1933 et 1945. Basé en réalisme du romanticisme des modelés classiques. Promotion des arts qui ont des valeurs de pureté de race, militarisme, et obéissance.
L’art Nazi: un art de propagande. La race Aryenne comme la race maître. Rapport à la réalité: l’art expression de nationalisme, de l’éternité, de la vérité.
Vichy France: “L’état Français”: La guerre juive (1940-42).Autres oeuvres de propagande de l’époque: des similarités avec la propagande nazi

Conclusion:
Pour consolider leur légitimité, le gouvernement de Vichy a cherché à changer l’avenir de la France en utilisant la propagande. En condamnant la République démocratique pour les défaites de la France, Vichy se construit comme un régime sauveur. C’est pour cela que le régime de Vichy développe un argumentaire visuel simple et dont l’emblème est le remplacement de la devise française révolutionnaire “Liberté, Egalité, Fraternité” pour une nouvelle, célébrant l’ordre “retrouvé” du régime autoritaire “Travail, Famille, Patrie”.

Bibliographie:
Bertrand, Dorléac Laurence. Art of the Defeat: France 1940-1944. Los Angeles, CA: Getty Research Institute, 2008. Print. 
Delporte, Christian. Les Crayons De La Propagande. CNRS, 1993. Print.
Guégan, Stéphane. Les Arts Sous L’Occupation: Chronique Des Années Noires. Paris: TTM éditions / Beaux Arts éditions, 2012. Print.
Guyot, Adelin, and Patrick Restellini. L’Art Nazi: Un Art De Propagande. Editions Complexe, 1983. Print.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s